Ducati Panigale V4 Dan V4 S 2022 Kini Di Malaysia – Dari RM145,900

Ducati Malaysia dengan rasminya melancarkan Ducati Panigale V4 2022 untuk pasaran tempatan.

Tampil dengan dua varian, Panigale V4 dan V4 S kedua-duanya ditawarkan pada harga RM148,900 dan RM188,900.

Bagi tahun 2022, terdapat beberapa penambahbaikan terbaru dilaksanakan terutamanya di bahagian enjin, chasis, panel badan dan pakej elektronik.

Pertamanya, bahagian panel badan kini telah dinaik taraf dengan pertambahan corong udara bagi memperbaiki tahap kepanasan enjin. Bukan itu sahaja, corong udara di bahawa sisi juga bertujuan menyejukkan quickshifter.

Sementara itu, Ducati juga menaik taraf nisbah gear juga telah diperkemas dengan gear 1, 2 dan 6 kini tampil dengan nisbah lebih panjang berbanding model 2021.

Nisbah gear yang lebih panjang itu bertujuan memastikan aliran kuasa enjin 1103cc V4 itu lebih terkawal terutamanya di RPM rendah.

Pada masa sama, enjin V4 itu kini menawarkan 215.5hp berbanding 214hp pada model terdahulu.

Namun jika mempunyai bajet lebih, pengguna boleh menaik taraf ke ekzos Akrapovic (full system) yang boleh meningkatkan kuasa kepada 225hp disamping 5kg lebih ringan berbanding ekzos standard.

Peningkatan kuasa itu berlaku disebabkan naik taraf yang dilakukan pada bahagian ‘underslung exhaust’ yang kini 18 peratus lebih besar di samping sistem penyejukan yang lebih efisien.

Sementara itu, bahagian tangki kini menawarkan kapasiti 17L naik 1L berbanding model sebelumnya. Ducati juga telah mereka semula bahagian tangki bagi memastikan ‘rider’ boleh meletakkan lengan di bahagian sisi tangki dengan lebih baik terutamanya ketika mengambil selekoh.

Bahagian kaki juga kini boleh mencengkam bahagian bawah tangki dengan lebih baik sewaktu melalukan brek mengejut bagi memastikan jentera masih berada dalam kawalan.

Ciri lain yang turut dipertingkat adalah rekaan winglet yang walaupun tampil lebih kecil namun masih lagi menghasilkan ‘downforce’ 37kg pada kelajuan 300km/j.

Ducati Panigale V4 S 2022 juga dinaik taraf dengan fork depan Ohlins NPX 25/30 boleh laras secara elektronik.

Fork depan itu juga menawarkan jarak pergerakan 5mm lebih panjang menjadi 125mm berbanding sebelum ini.

Pada masa sama, paparan skrin TFT juga telah direka semual dan kini hadir dengan dua lampu pertukaran gear LED di bahagian atas.

Bagi yang berminat untuk melihat Ducati Panigale V4 S dengan lebih dekat, diminta hadir ke pusat pameran Ducati Malaysia di Petaling Jaya.

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]

Leave a Reply