Lagi Jenama Motosikal China Bakal Masuk Malaysia – Giliran Kove Motorcycles?

Pengeluar motosikal China, Colove Motorcycles mnawarkan pelbagai model di pasaran negara itu.

Bagaimanapun, dalam satu langkah terbaru, Colove Motorcycles bakal membawa jenama itu ke pasaran global setelah memohon hak tanda dagangan di beberapa pasaran dunia.

Tibet Summit Colove Motorcycles Sales Co. Ltd (Colove) sebelum ini telah menjual motosikal di bawah jenama ‘Colove’ dan Excelle’ namun beberapa model terbaru kini memaparkan nama ‘Kove’.

Dalam perkembangan terbaru, Colove telah pun memfailkan tanda dagangan bagi nama ‘Kove Hyper’ secara serentak di beberapa negara antaranya, Amerika Syarikat, Kanada, Australia, New Zealand, Filipina, Mongola dan Malaysia.

Ini secara tidak langsung memberi bayangan bahawa syarikat motosikal China itu akan membawa barisan model sedia ada untuk pasaran negara.

Buat masa ini tidak dapat dipastikan sama ada Colove merancang memasarkan motosikal Kove dengan sendirinya atau menerusi pengedar sedia ada seperti MForce Bike Holdings yang ketika ini memasarkan beberapa jenama motosikal China antaranya, Benelli, Keeway, SYM, QJMotor dan WMOTO.

Sementara itu, antara model Colove yang mencuri tumpuan ketika ini adalah Excelle 800X dan Excelle 525X dengan kedua-duanya merupakan motosikal ‘adventure touring’.

Excelle 800X dihidupkan enjin parallel-twin 799cc LC8 dari KTM manakala Excelle 522X pula dikuasakan enjin Loncin 471cc parallel-twin yang menawarkan 53hp dan 50Nm.

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]