JPJ Menangkap 55,000 Pemilik Kenderaan Membenarkan Individu Tanpa Lesen Menggunakan Kenderaan Mereka

Pihak Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) telah memaklumkan bahawa dari Januari sehingga Mei tahun ini seramai 55,000 pemilik kenderaan telah ditangkap kerana membenarkan individu tak berlesen memandu kenderaan mereka.

Menurut timbalan ketua pengarah (perancangan dan operasi) JPJ Aedy Fadly Ramli, kebanyakan kesalahan itu melibatkan ahli keluarga, terutamanya ibu bapa yang membenarkan anak-anak mereka, termasuk yang bawah umur, untuk memandu kenderaan mereka tanpa lesen.

Beliau berkata pemilik kenderaan yang ditangkap memberi pelbagai alasan, walaupun mengetahui bahawa perkara ini salah di sisi undang-undang.

Aedy bertambah bahawa berdasarkan pemerhatian dan analisis JPJ, sikap ini tidak berubah dalam kalangan pemilik kenderaan dalam masa beberapa tahun lepas, dengan ramai daripada mereka memandang enteng kesalahan ini.

Statistik sepanjang tempoh empat tahun lepas dari Januari 2019 sehingga Mei tahun ini menunjukkan seramai 347,300 pemilik kenderaan telah membenarkan individu tanpa lesen memandu kenderaan mereka.

Aedy Fadly mendesak orang ramai mengambil serius perkara ini, kerana mereka yang disabit kesalahan boleh dihukum bawah Seksyen 26 (1) Akta Pengangkutan Jalan 1987 dengan denda tidak melebihi RM3,000 atau penjara sehingga tiga bulan, atau kedua-duanya sekali.

Selain itu, JPJ juga boleh merampas kenderaan pemilik bawah Seksyen 64(1) bawah akta yang sama.

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]

Leave a Reply