Perodua Kelisa Tukar Identiti Ke Daihatsu Kena Saman

Tindakan seorang pemilik kereta jenis Perodua Kelisa mengubah suai rupa dan identiti kepada sebuah Daihatsu undang padah apabila disaman Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) dalam satu operasi di Jalan Sultan Idris Shah pada Rabu.

JPJ turut mengeluarkan notis arah periksa kenderaan kepada pemilik kereta tersebut untuk tindakan lanjut.

Sementara itu, JPJ turut menyita sebuah kereta Perodua Myvi kerana gagal memperbaharui cukai jalan yang sudah tamat tempoh dua tahun.

Perkara itu disahkan Pengarah JPJ Perak, Mohammad Yusoff Abustan yang turut memaklumkan lebih 300 kenderaan telah diperiksa dalam tempoh dua jam dengan 121 kenderaan telah dikenakan tindakan atas pelbagai kesalahan.

“Operasi ini dijalankan dengan menyasarkan pelbagai jenis kenderaan yang meliputi kesalahan-kesalahan peraturan jalan raya di bawah akta Pengangkutan Jalan 1987 dan Kaedah-Kaedah Kenderaan Motor 1959.

 “Kita melihat kepada kesalahan seperti lesen memandu, lesen kenderaan motor, penggunaan lampu depan Pelepasan Intensiti Tinggi (HID) putih, nombor pendaftaran tidak mengikut spesifikasi dan cermin gelap,” jelas Mohammad Yusoff. – Utusan

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]

Leave a Reply