Pertama Kalinya Jumlah Kenderaan Atasi Populasi Malaysia – Pakar

Jumlah kenderaan di Malaysia telah mengatasi populasi penduduki susulan permintaan terhadap kenderaan bermotor meningkat lebih sejuta setiap tahun sejak 2019.

Perkara itu didedahkan pakar keselamatan jalan raya, Dr Kulanthayan K.C Mani dari Universiti Putra Malaysia.

Tahun lalu, terdapat 33.3 juta kenderaan berdaftar telah direkodkan sekaligus mengatasi populasi penduduk Malaysia yang berada pada 32.6 juta.

Daripada 33.3 juta yang didaftarkan, 47.3 peratus daripadanya adalah kereta, manakala 46.6 peratus adalah motosikal, diikuti 4.7 peratus bagi kenderaan barangan.

Angka tersebut sekaligus secara tidak langsung menjelaskan kesesakan trafik yang melanda negara ketika ini terutamanya di sekitar Lembah Klang.

Baru-baru ini, orang ramai juga mengeluh lebuh raya yang sebelum ini lengang, terutamanya Lebuhraya MEX kini bertukar sesak.

Sewaktu musim perayaan Hari Raya Aidilfitri, rata-rata pengguna jalan raya turut mengadu sangkut lebih berjam-jam gara-gara kesesakan jalan menghala ke Utara, Selatan dan Pantai Timur.

Jelas Dr Kulanthayan, pengamatan yang dibuat terhadap peningkatan pendaftaran kerenderaan baharu sejak beberapa tahun ini sehingga 2021 dipercayai menjadi antara penyumbang besar terhadap kesesakan jalan yang berlaku.

“Apa yang mengejutkan, jumlah kenderaan pada 2019 berada pada 31.2 juta namun meningkat sejuta setiap tahun dan mencapai 33.3 juta pada 2021.

“Buat pertama kali dalam sejarah, jumlah kenderaan di Malaysia telah mengatasi jumlah penduduk negara ini,” ujarnya. – NST

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]

Leave a Reply