‘E-Scooter’ Jadi Trend, Kerajaan Bakal Perkenal Lesen Untuk Pengguna

Kerajaan bakal putuskan peraturan baharu berkait dengan penggunaan skuter elektrik atau e-skuter.

Menurut Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Dr Wee Ka Siong, peraturan baharu itu termasuk pelaksanaan lesen terhadap pengguna dan pembekal kenderaan terbabit.

“Tidak lama lagi, kita akan keluarkan kaedah atau undang-undang kecil untuk dipatuhi, (contohnya) untuk kelajuan tertentu, mereka perlu mempunyai lesen,” jelas Wee Ka Siong.

Peraturan tersebut dilihat sebagai langkah wajar susulan penggunaan e-skuter semakin menjadi trend dikalangan orang ramai.

Pada masa sama, Wee Ka Siong menyifatkan kelajuan e-skuter yang sama seperti motosikal membuatkan pengguna terdedah kepada risiko kemalangan.

Penggunaan mobiliti elektrik sudah pun termaktub dalam Akta Pengangkutan Jalan 1987 (Akta 333) (Pindaan) 2020 yang merangkumi aspek kenderaan mikro mobiliti .

“Saya rasa kita kena perhalusi setiap satu dan sebenarnya libat urus telah dibuat berkali-kali.

“Jumlah mikro mobiliti ini banyak, nama e-basikal tapi bukan basikal, iaitu kelajuan sangat tinggi dan tidak menggunakan pedal.

“Kita kena lihat setiap satu supaya tidak terlepas pandang. Definisi kena jelas dan kita kena kawal (penggunaan mikro mobiliti) demi kebaikan semua orang,” tambahnya. – FMT

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]

Leave a Reply