Isu Warga Singapura Rasa ‘Nikmat’ RON95, Hanya Pengusaha Minyak Boleh Dikenakan Tindakan

Tindakan undang-undang hanya boleh diambil terhadap pengusaha stesen minyak dan bukan warga asing yang mengambil kesempatan mengisi petrol bersubsidi RON95 dalam negara.

Perkara itu dimaklumkan Pengarah Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) Johor, Mohd Hairul Anuar Bohro.

Sebaliknya, Mohd Hairul menggesa pengusaha stesen minyak di negeri ini lebih aktif dalam mencegah kenderaan asing merasai nikmat RON95.

“Tindakan hanya kepada pemilik stesen minyak atau pengusaha stesen minyak dan bukan kepada pemilik kenderaan, sebab itu pengusaha kena pastikan ia tidak berlaku,” ujarnya.

Sementara itu, Hairul meminta orang awam memberi kerjasama dengan mengambil bukti gambar warga Singapura yang mengambil kesempatan mengisi RON95.

“Ambillah gambar, kita tak ada masalah tetapi sertakan sekali bukti yang jelas.

“Kami komited untuk membanteras kesalahan tersebut kerana petrol RON95 adalah hak warganegara dan KPDNHEP Johor akan pastikan hak pengguna di negeri ini dilindungi,” tambahnya.

Larangan penjualan petrol bersubsidi RON95 kepada kenderaan asing telah pun berkuatkuasa pada 1 Oktober 2020 bagi memastikan hanya rakyat Malaysia menikmati subsidi tersebut. – SH

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]

Leave a Reply