Kes Langgar Basikal Lajak, Pemandu Wanita Dipenjara 6 Tahun, Denda RM6,000

Pemandu wanita yang sebelum ini dihadapkan ke mahkamah ekoran menyebabkan kematian lapan remaja berbasikal lajak telah dijatuhi hukuman penjara enam tahun bermula hari ini.

Sam Ke Ting, 27, sebelum ini telah pun dibebaskan daripada tuduhan memandu secara melulu namun Hakim Mahkamah Tinggi, Datuk Abu Bakar Katar memutuskan perkara itu setelah pihak pendakwaan berjaya memutuskan kes prima facie di akhir pendakwaan.

Ke Ting uga telah dikenakan denda RM6,000 dan perlu dibayar sekiranya mahu mengelak daripada pertambahan hukuman penjara enam bulan.

Tertuduh juga telah hilang kelayakan lesen memandu selama tiga tahun sebaik tempoh hukuman berakhir.

Menyentuh keputusan pembebasan oleh Mahkamah Majistret sebelum ini, Abu Bakar memaklumkan bahawa mahkamah telah terkhilaf.

““Mahkamah bicara turut terkhilaf apabila menerima pembelaan responden yang tidak mengetahui adanya aktiviti basikal lajak pada malam kejadian sebagai alasan untuk memandu kereta secara berbahaya sehingga mengorbankan mangsa.

“Responden seharusnya memandu kereta dengan lebih berhati-hati dan bukannya memandu laju kerana mengambil kira pencahayaan tidak begitu terang dan jarak penglihatan ke depan terhad,” ujar Abu Bakar.

Sementara itu, KeTing kelihatan tenang sebaik keputusan penjara dan denda dibacakan.

Mahkamah Majistret Johor Bahru sebelum ini memutuskan tertuduh dibebaskan daripada tuduhan berkenaan berkaitan dengan kejadian pada 18 Februari 2017.

Ke Ting, yang ketika itu berusia 22 tahun, didakwa memandu secara melulu di Jalan Lingkaran Dalam lalu menyebabkan kematian lapan penunggang basikal lajak pada pukul 3.20 pagi. – Utusan

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]

Leave a Reply