Buell SuperTouring 1190 Didedahkan Di AS – 185HP, 137Nm

Buell Motorcycles telah pun mendedahkan dua jentera baharu untuk pasaran global, SuperTouring 1190 dan DR Baja, baru-baru ini.

Ketika DR Baja menampilkan rekaan konvensional bercirikan ‘dirt bike’, reka bentuk SuperTouring 1190 paling mencuri tumpuan.

Ini kerana ketika gambar teaser yang ditayangkan setahun yang lalu membuatkan ramai berasa teruja, model sebenar yang dipamerkan secara rasmi di Daytona Bike Week 2022 baru-baru ini ternyata menimbulkan persoalan.

Didakwa sebagai motosikal touring paling berkuasa oleh Buell Motorcycles (pada pendapat kami dakwaan itu mudah disangkal oleh Kawasaki H2 SX), SuperTouring 1190 ini dikuasakan enjin V-Twin 1190cc yang sama diambil dari model sportsbike, The Hammerhead.

Enjin tersebut berupaya menghasilkan 185hp dan 137Nm.

Walaupun angka dihasilkan mengagumkan namun cerita sama tidak dapat dikatakan tentang rekaan jentera tersebut.

Ini kerana rupa keseluruhan model cukup pelik dan luar biasa.

Ruang depan menempatkan lampu LED berbentuk bulat berkembar yang diinspirasikan dari model Buell XB12 dan dimuatkan dalam panel serba hitam yang besar.

Sementara bahagian atas pula diletakkan penghadang angin menegak dengan profil sisi memaparkan rekaan berkonsepkan ‘fuel-in-frame’.

Sejujurnya, rupa SuperTouring 1190 seakan gabungan cebisan pelbagai jenis motosikal Buell Motorcycles lain.

Selain dari rupa yang pelik, Buell SuperTouring 1190 juga didatangkan dengan tanda harga yang luar biasa, USD21,995 (RM92k).

Sementara itu, DR Baja pula menandakan langkah baharu Buell Motorcycles dalam segmen ‘dirt bike’.

Turut dikuasakan enjin V-Twin 72-darjah 1190cc, DR Baja ini juga merupakan motosikal paling berkuasa dalam segmennya, dengan 175hp.

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]