Baby Triumph Hasil Kerjasama Dengan Bajaj Dikesan Jalani Ujian

Advertisements

Selepas sekian lama Triumph dan Bajaj menoktahkan perjanjian kerjasama, akhirnya motosikal sulung hasil kolaborasi dua jenama itu dikesan menjalani ujian jalan raya di United Kingdom.

sumber: MCN

Menariknya, gambar ‘spy shot’  itu mendedahkan beberapa perkara, pertamanya model sulung itu bukanlah motosikal yang diinspirasikan daripada Trident 660 seperti yang didakwa sebelum ini.

Sebaliknya, jentera ujian itu mirip model Triumph Scrambler 1200.

Keduanya, kerjasama dengan Bajaj jelas kelihatan pada model tersebut, terutamanya penggunaan enjin satu silinder serta beberapa komponen lain antaranya cakera brek jenis radial dua-pot dari ByBre, ciri sama terdapat pada Dominar 400 UG dan KTM 390 Duke.

sumber: MCN

Beberapa perkongsian atas talian juga mendapati motosikal tersebut mengguna pakai paparan TFT yang sama diambil dari KTM 390 namun komponen itu mungkin akan ditukar.

Setakat ini belum dapat dipastikan kapasiti enjin yang akan menggerakkan jentera tersebut namun hampir pasti babitkan sesaran antara 350cc hingga 500cc.

Meskipun berkongsi beberapa komponen dari KTM 390 dan Dominar namun model akan datang itu jelas menampilkan DNA sama seperti Scrambler 1200 antaranya lampu LED jenis bulat, ‘bar-end mirror’, dan ekzos tinggi.

Bagaimanapun, dengan model ini dijangka akan dipasarkan sebagai model 2023, mungkina akan terdapat beberapa naik taraf lain yang akan dilaksanakan kelak.

Baby Scrambler ini bakal menjadi motosikal sulung oleh Triumph yang menawarkan kapasiti kecil dalam usaha untuk menyaingi segmen itu yang cukup sengit ketika ini. – MCN

Advertisements