“Pakar” Cadang Hentikan Jualan Kapcai Dari Pasaran Secara Berperingkat

Bekas Ketua Bahagian Perancangan dan Polisi Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD), Wan Agyl Wan Hassan, mencadangkan agar jualan motosikal kapcai dihentikan secara berperingkat.

Cadangan itu dikemukakan sewaktu program bual bicara di Astro Awani selepas menyifatkan kapcai sebagai ‘jentera pembunuh’ berdasarkan angka kematian penunggang motosikal setakat ini.

“Di Malaysia, ‘kapcai’ adalah jentera pembunuh yang mengakibatkan banyak kematian – secara purata 4,100 kematian setahun dalam tempoh 12 tahun – dan ini adalah kehilangan produktiviti bagi negara.

“Ini adalah kerugian besar buat negara. Adakah kita masih mahu motosikal sebegini di atas jalan?” katanya.

Tambah Wan Agyl, langkah sedemikian wajar apatah lagi statistik terkini menunjukkan Malaysia semakin menghampiri Thailand sebagai negara paling bahaya bagi penunggang motosikal.

“Motosikal jenis ini ringan dan mudah dikendalikan, jadi kanak-kanak menggunakannya di kawasan luar bandar untuk pergi ke sekolah atau membeli barangan runcit.

“Kita perlu fikir sama ada kita mahu mengekalkan atau tidak motosikal jenis ini atau perlahan-perlahan menghentikannya secara berperingkat,” tambah Wan Agyl lagi.

Untuk rekod, seramai 79,916 penunggang dan pembonceng motosikal terbunuh dalam nahas jalan raya dari 2001 hingga Ogos 2021 sementara 70.2 peratus kematian jalan raya hingga Ogos tahun ini babitkan pengguna motosikal.

Setakat ini, 90 peratus daripada 15.2 juta motosikal berdaftar dengan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPH) adalah motosikal ‘kapcai’. – FMT

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]

Leave a Reply