GP Britain: Yamaha Terus Gantung Vinales, Dixon Buat Penampilan Sulung Bersama SRT

Minggu lalu, Yamaha telah pun menggantung Maverick Vinales daripada beraksi di GP Austria ekoran tindakannya dengan sengaja cuba merosakan enjin jentera M1 ketika di GP Styria pada minggu sebelumnya.

Vinales kemudiannya telah pun membuat permohonan maaf dan mengakui tindakannya ekoran gagal mengawal emosi.

Bagaimanapun, dalam laporan terbaru, pelumba Sepanyol itu sekali lagi akan menjalani penggantungan dan tidak akan terlibat dengan perlumbaan di Silverstone, hujung bulan ini.

Difahamkan, Fabio Quartararo akan digandingakn dengan pelumba uji, Cal Crutchlow di GP Britain.

Crutchlow sebelum ini telah pun beraksi untuk beberapa pusingan bersama Sepang Racing Team (SRT), menggantikan Franco Morbidelli yang alami kecederaan.

Sementara itu, SRT akan menggandingkan Valentino Rossi bersama pelumba Moto2, Jake Dixon, yang akan membuat penampilan sulung MotoGP di laman sendiri.

GP Britain bakal jadi medan ujian untuk SRT menilai kemampuan Dixon, dalam usaha mencari dua pelumba baharu yang akan membawa saingan pasukan itu menjelang musim 2022.

Pelumba Moto3, Darryn Binder, juga dicanang akan diangkat ke SRT musim depan.

Minggu lalu, SRT disahkan tidak akan meneruskan kerjasama dengan Petronas selaku penaja utama (title sponsor) dan Litar Antarabangsa Sepang (SIC) bagi musim 2022 sekaligus akan bergerak sebagai entiti bebas. – Motorsport.com

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]