Yamaha mendedahkan rancangannya untuk neutral karbon menjelang tahun 2050

Yamaha telah mendedahkan rancangannya untuk mencapai keneutralan karbon pada tahun 2050.

Walaupun tahun 2050 lama lagi, tetapi syarikat itu sudah mempunyai rancangan kukuh tentang kenderaan yang akan dikeluarkan untuk mencapai matlamat itu.

Namun begitu, Yamaha menyasarkan hanya 2.6% daripada penunggang motosikal akan bertukar kepada elektrik menjelang tahun 2030, diikuti peningkatan lebih drastik pada tahun 2035 dengan 20%.

Yamaha menjangkakan 90% daripada penjualan motosikalnya akan terdiri daripada motosikal elektrik pada tahun 2050, dengan yang selebihnya menggunakan bahan api cecair sintetik neutral karbon.

Dalam masa terdekat, Yamaha berusaha untuk membangunkan kenderaan elektrik yang tiada perbezaan dengan kenderaan konvensional.

Presiden Yamaha Motor Yoshihiro Hidaka berkata, “Kami ingin mewujudkan bentuk mobiliti baru dan belum pernah wujud dengan menggabungkan teknologi mobiliti kami berdasarkan mesin kecil – iaitu kekuatan kami – dengan robotik yang lahir dari teknologi pengeluaran kami.

“Sebagai contoh, Tritown, model ‘micromobility’ kami dengan roda depan berkembar dibangunkan apabila kami bertanya pada diri kami sendiri, apa yang dapat kita capai jika kita menyasarkan segmen mobiliti jarak terakhir.

“Dengan usaha kami yang lain, kami tidak membataskan diri dengan bentuk motosikal yang ada dan terus maju dengan pembangunan model yang menggunakan platform dan teknologi LMW kami, yang telah kami perbaiki selama bertahun-tahun.”

Jurang antara kereta dan basikal akan diisi oleh turunan pengeluaran dari trike konsep MW-Vision bertenaga hibrid berprestasi tinggi yang ditayangkan pada 2019 Tokyo Auto Show.

“Usulan mobiliti kami bertujuan untuk memperbaiki kekurangan motosikal sambil memanfaatkan kelebihannya dari saiz kecil, keperluan jalan dan tempat letak kenderaan yang minimum, jejak persekitaran yang kecil, dan kemampuan mereka untuk menavigasi kawasan bandar dengan cepat.

“Seterusnya, kenderaan mobiliti generasi dilengkapi dengan kabin sederhana, berdiri sendiri berkat teknologi kawalan automatik, dan dapat bersandar pada belokan seperti motosikal,” tambahnya lagi.

Rancangan kenderaan masa depan Yamaha

Yamaha E02

E02: Tampil sebagai konsep pada tahun 2019, E02 menggunakan kerangka skuter yang sedia ada untuk mengurangkan kos, bersama dengan bateri yang dapat ditanggalkan sesuai dengan bateri yang dapat ditukar.

Yamaha E01 concept

E01: E01 bateri elektrik hampir pasti untuk pengeluaran, dengan prestasi setara 125cc, menjanjikan caj 90% dalam satu jam.

Yamaha TRITOWN

TRITOWN: Sudah dihasilkan dalam jumlah kecil, Yamaha melihatnya sebagai batu loncatan antara basikal elektrik dan motosikal

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.