RASMI: Dani Pedrosa Kembali Beraksi Selaku Pelumba Wild-Card KTM Di GP Styria

Dani Pedrosa, akan kembali beraksi secara ‘one-off’ selaku pelumba wild-card Red Bull KTM Factory Racing di GP Styria yang akan berlangsung pada Ogos ini.

Mesra dengan jolokan ‘Little Samurai’, Pedrosa merupakan antara pesaing hebat di MotoGP sebelum bersara pada 2018 dengan 31 kemenangan di kelas premier dan 112 podium.

Selepas bersara, Pedrosa berkhidmat selaku pelumba uji KTM dan dengan inputnya sebagai pelumba berpengalaman telah berjaya membangunkan jentera RC16 yang berdaya saing untuk Brad Binder dan Miguel Oliveira.

Pedrosa undur diri pada 2018 ketika di Valencia dan selepas itu dia hanya terlibat dalam ujian tertutup bersama KTM.

Meskipun akui teruja untuk kembali dari persaraan selaku pelumba ‘wild-card’ secara ‘one-off’ namun fokus utama adalah terus membangunkan jentera RC16, khususnya memahami permintaan pelumba terhadap ciri teknikal dan sesi berbeza.

“Sememangnya cukup menarik untuk menjadi sebahagian daripada projek ini dari perngkat awal bersama KTM di MotoGP dan berkongsi pengalaman saya.

“Langkah demi langkah kami telah berikan yang terbaik dan kali ini cukup mengujakan untuk kembali berlumba kerana ini akan memberikan perspektif berbeza berbanding ujian biasa.

“Mentaliti yang diperlukan untuk perlumbaan GP sangat berbeza dengan sesi ujian. Tetapi fokus saya adalah menguji ciri yang ada pada jentera dalam situasi perlumbaan.

“Sukar untuk bercakap tentang jangkaan saya tetapi kami akan cuba menikmati hujung minggu itu seboleh mungkin,” jelas Pedrosa.

Kini telah mencapai usia 31 tahun, karier Pedrosa sememangnya cukup menyerlah apatah lagi bersaing dalam era yang kompetitif dengan barisan juara dunia antaranya, Jorge Lorenzo, Casey Stoner dan (rakan sepasukan di Repsol Honda) Marq Marquez.

Peluang muncul juara dunia tiba pada 2012, apabila Pedrosa memenangi enam daripada baki lapan pusingan namun kegagalan menamatkan aksi di GP Australia sudah cukup menghadiahkan Lorenzo kejuaraan dunia ketiganya.

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]