KTM Dedah RC 8C, Jentera Khas Litar Lumba Terhad Kepada 100 Unit – 128hp, RM178k

Beberapa hari setelah memuat naik ‘teaser’ di media sosial, KTM akhirnya merasmikan RC 8C , jentera khas litar lumba edisi terhad.

Terhad kepada 100 unit sahaja seluruh dunia dengan harga GBP30,999 (RM178 ribu), KTM RC 8C ini menawarkan peluang kepada pelumba baharu untuk mendapat jentera yang mirip dengan mesin perlumbaan tanpa perlunya pasukan khas untuk aspek penyelenggaraan dan talaan.

Dibangunkan bersama Kramer Motorcycles, RC 8C ini mendapat inspirasi dari jentera MotoGP KTM RC16 terutamanya panel badan yang menggunakan bahan jenis gentian kaca ringan yang diperkuat dengan karbon dan Kevlar.

Hasilnya, KTM RC 8C ini hanya seberat 140 kilogram, 26 kilogram lebih ringan berbanding Yamaha YZF-R25!

KTM RC 8C ini dihidupkan dengan enjin parallel-twin LC8 889cc DOHC dengan 8-valve (diambil dari 890 Duke R) yang menjana 128hp.

Menariknya, enjin ini disokong dengan kerangka jenis tubular steel 25CrMo4 yang telah direka khas.

Bagi memwujudkan jentera litar lumba yang ‘sempurna’, RC 8C ini dilengkapi dengan komponen suspension WP Pro tahap tertinggi menerusi fork depan WP APEX PRo 7543 43mm dengan katrij tertutup buatan tangan.

Menurut KTM, fork tersebut merupakan komponen yang dibangunkan pasukan sama yang bertanggungjawab dalam menyelenggara RC16.

Manakala kuasa enjin LC8 yang disalurkan ke bahagian belakang dikendalikan monoshock WP APEX PRO 7746 dengan fungsi compression dan reboud boleh laras mengikut kesesuaian penunggang dan keadaan litar.

Antara ciri menarik lain ditawarkan adalah:

  • tangki 16L
  • rim ‘forged’ Dymag dengan tayar jenis Pirelli SC1 (slick)
  • kaliper brek Brembo Stylema
  • cakera brek depan jenis terapung 290mm
  • cakera brek belakang jenis terapung 230mm
  • pam brek radia Brembo 19RCS Corsa Corta
  • ekzos titanium Akrapovic

KTM RC 8C ini juga didatangkan dengan sistem AIM MXS 1.2 RACE yang membolehkan rakaman data dan analisis dengan fungsi GPS diakses secara mudah dengan perisian AIM Race Studio.

Sejujurnya walaupun dengan harga yang agak keras namun dengan spesifikasi bercirikan RC16 di MotoGP, kami jangka RC 8C ini akan habis terjual dalam tempoh singkat.

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]