Michelin Failkan Paten Fender Belakang Sebagai Motor Tambahan

Kebiasannya ‘rear fender’ bukan sahaja bertindak sebagai mudguard tambahan motosikal malah sebagai pemegang nombor plat.

Meskipun bukan semua motosikal dilengkapi dengan ‘rear fender’ namun penggunaan alat itu semakin mendapat tempatn.

Bagaimanapun, pengeluar tayar, Michelin, melihat ‘rear fender’ mempunyai potensi untuk dibangunkan sebagai penggerak tayar belakang tambahan yang boleh membantu sewaktu motosikal sedang bergerak perlahan termasuk sewaktu mengundur.

Berdasarkan dokumen yang dipatenkan, ‘rear fender’ tersebut mempunyai beberapa ‘roller’ tersembunyi di bahagian dalam dan dikuasakan dengan motor kecil.

Komponen tersebut boleh diaktifkan dengan menghidupakan butang yang terletak di handlebar yang akan memutarkan tayar kedepan mahupun kebelakang.

Paten itu merujuk komponen tersebut sebagai motor 3.6V DC yang mampu menjana 2 hingga 4Nm dengan Michelin mendakwa kuasa itu cukup untuk menggerakan motosikal dengan kelajuan 1km/j.

Apa yang pasti, ciri ini sangat membantu ketika jentera (terutamanya yang berat) berada di kawasan berbukit atau di ruang sempit.

Pada masa sama, ‘rear fender’ oleh Michelin ini juga boleh dipasang hampir pada semua model yang mengguna pakai swingarm konvensional.

Walaupun paten ini tidak semestinya membawa kepada peringkat pengeluaran namun menarik untuk mengetahui para jurutera di Michelin bukan sekadar memfokuskan pada pembangunan tayar semata-mata.

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]