Quartararo Boleh Berbangga, Marquez Muncul Juara Dunia Kali Ke-8

Pelumba Repsol Honda, Marc Marquez, mengesahkan kejuaraan dunia kali kelapan – enam di kelas premier – selepas berjaya mengetepikan saingan Fabio Quartararo di GP Thailand, hari ini.

Musim 2019 menampilkan aksi paling mantap oleh Marquez apabila berjaya merekodkan 14 podium dan sembilan kemenangan sekaligus muncul juara meskipun kalendar MotoGP masih berbaki empat perlumbaan – Jepun, Australia, Malaysia dan Valencia.

Pencapaian ini turut menyaksikan Marquez menyamai rekod enam kejuaraan di kelas premier dipegang Mick Doohan dan hanya satu dibelakang Valentino Rossi dan dua di belakang Giacomo Agostini.

Dia turut muncul pelumba keempat selepas  Rossi, Doohan dan Agostini untuk merekodkan empat kejuaraan berturut-turut.

Pelumba Petronas SRT,  Fabio Quartararo, terpaksa berpuas hati di kedudukan kedua tatkala tidak mampu mengekang asakan Marquez.

Bagaimanapun, pelumba berusia 20 tahun itu perlu berbangga dengan pencapaiannya musim ini apabila hanya dibezakan dua mata daripada Rossi untuk menduduki tempat ketujuh di carta kejuaraan musim ini.

Pengurus Petronas SRT, Dato Razlan Razali,t mengakui pernah dihujani kritikan susulan memilih Quartararo bagaimanapun pencapaian pelumba muda itu ternyata menutup mulut pengkritik.

Sementara itu, tempat ketiga jadi milik Maverick Vinales dari pasukan Yamaha.

 

 

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]