15 Peratus Jualan Motosikal Elektrik Menjelang 2023

Dalam usaha mencapai 15 peratus jumlah jualan motosikal elektrik menjelang 2023, kerajaan telah memperkenalkan Skim Galakan Penggunaan Motosikal Elektrik ketika Belanjawan 2024 yang diumumkan pada Jumaat. 

Menurut Ketua Pegawai Eksekutif Insititut Automotif Robotik dan IoT Malaysia (MARii), Azrul Reza Aziz, skim terbaru yang diumumkan Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim itu akan bantu meningkatkan industri EV dua roda sekaligus mengukuhkan ekosistem kenderaan hijau di Malaysia.

“MARii yakin ini merupakan satu langkah penting dalam pembangunan teknologi serta aktiviti perniagaan tempatan berkaitan EV.

“Skim ini akan menggalakan penggunaan motosikal EV dan secara tidak langsung membina keyakinan masyarakat terhadap penggunaan motosikal EV di Malaysia,” jelas Azrul Reza Aziz dalam satu kenyataan. 

Untuk rekod, Skim Galakan Penggunaan Motosikal Elektrik adalah inisiatif khas yang akan diperkenalkan kepada golongan berpendapatan tahunan RM120,000 ke bawah. 

Menerusi skim ini, kerajaan akan memberi rebat sehingg RM2,400 kepada mereka yang mahu membeli motosikal elektrik. Selain itu, kerajaan juga bercadang melanjutkan pelepasan cukai pendapatan individu sehingga RM2,500 bagi perbelanjaan kemudahan pengecasan untuk tempah empat tahun serta potongan cukai bagi kos sewaan EV untuk tempoh dua tahun. 

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]

Leave a Reply