Permintaan Tinggi, Kastam Bongkar Taktik Seludup Yamaha RX-Z Siam

Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM) Kelantan berjaya membongkar taktik menyeludup motosikal jenis Yamaha RX-Z dari negara jiran Thailand menggunakan sampan. 

Memetik laporan Utusan Malaysia, motosikal tersebut antara yang ditemui dalam satu serbuan berasingan dilakukan pihak JKDM pada 24 dan 26 September lalu di Bukit Bunga, Jeli.

 Hasil serbuan tersebut menemukan 12 motosikal yang terdiri daripada empat unit Yamaha RX-Z, lima unit Yamaha RX, satu unit Honda LC135, satu unit Honda Wave dan sebuah lagi motosikal buatan Thailand jenama Cryptonx. 

“Susulan rampasan itu, JDKM Kelantan telah merampas 11 buah motosikal terpakai pelbagai jenama dari Thailand yang disorok di sebuah stor di Bukit Bunga pada pukul 11 pagi.

“Hasil pemeriksaan dijalankan menemui 11 buah motosikal termasuk tiga buah Yamaha RXZ yang berada di dalam stor tersebut,” jelas Pemangku Pengarah JKDM, Koh Joo Kai. 

Tambah Joo Kai, penyeludupan motosikal tersebut berlaku kerana terdapat permintaan besar disini terutamanya bagi model RX-Z. – Utusan Malaysia

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]