Kawasaki Ninja 7 HEV (Hibrid) Lancar Di Eropah – Transmisi 6-Kelajuan Automatik, 68.5HP

Selepas pelancaran Ninja e-1 dan Z e-1, Kawasaki dengan rasminya memperkenalkan Ninja 7 HEV (hibrid) untuk pasaran global sekaligus meletakkan petanda aras baharu dalam arena dua roda. 

Meskipun baru tampil sebagai jentera prototaip di EICMA 2022, Kawasaki bertindak cepat untuk menghasilkan model sebenar untuk diperkenalkan di pasaran global. 

Seperti namanya, Kawasaki Ninja 7 HEV merupakan motosikal hibrid yang menggabungkan enjin pembakaran dalaman (ICE) jenis parallel-twin 451cc bersama motor elektrik 9kW yang dikuasakan pek bateri 48-volt. 

Hasilnya, motosikal ‘sportbike’ berkenaan menawarkan 58.3hp namun boleh meningkat kepada 68.5hp dengan mengaktifkan fungsi e-Boost. Menariknya, kelajuan motosikal pula dikawal selia oleh transmisi 6-kelajuan tanpa klac. Pertukaran gear dilakukan menerusi butang tersedia di handlebar. 

Kawasaki mendakwa model HEV ini menawarkan prestasi mirip jentera 650cc hingga 700cc sekaligus menjelaskan kenapa dinamakan sebagai Ninja 7. 

Meskipun info terperinci termasuk jumlah tork dihasilkan masih lagi dirahsiakan namun berikut beberapa fungsi yang ditawarkan Ninja 7 HEV ini:

  • Idle Stop Function – enjin dimatikan secara automatik ketika motosikal berada dalam keadaan berhenti bagi menjimatkan minyak. 
  • Automatic Launch Position Finder – motosikal akan masuk ke gear pertama ketika berada dalam keadaan berhenti dan sedia untuk pecut (contohnya di lampu isyarat). 
  • Walk Mode – membantu menggerakan motosikal secara perlahan ke depan dan ke belakang terutamanya ketika mahu ‘parking’. 
  • Panel Meter TFT Berwarna – panel yang sama terdapat pada Ninja e-1 dan Z e-1. 
  • Mod – EV, Eco Hybrid dan Sport Hybrid. 

GALERI: KAWASAKI NINJA 7 HEV 2024

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]