Kompaun Sehingga RM2,000 Jika Letak Kenderaan Depan Rumah Sendiri Atau Jiran – MBPG

Majlis Bandaraya Pasir Gudang (MBPG) telah mengeluarkan notis larangan letak kenderaan di hadapan rumah sendiri atau jiran berkuatkuasa 2 Oktober lalu. 

MBPG dalam satu kenyataan memaklumkan bahawa tindakan kompaun serta-merta bole dikenakan di bawah Akta Kerajaan Tempatan (MBPG) 2010 sebanyak RM500 dan dibawah undang-undang kecil jalan, parit dan bangunan dengan kadar maksima RM2,000. 

Memetik laporan Buletin TV3, tindakan tegas itu diambil ekoran pihak MBPG menerima banyak aduan pemilik rumah yang mendakwa jiran sering meletakkan kenderaan di hadapan rumah mereka. 

Bagaimanapun, MBPG dalam satu kenyataan terbaru tindakan kompaun itu hanya akan dilaksanakan berdasarkan aduan diterima. 

“Untuk makluman pihak tuan/puan, rekod bagi aduan kacau ganggu kenderaan (kenderaan menghalang, kenderaan terbiar/buruk, kenderaan yang diletakkan di simpang jalan/laluan utama dan lain-lain) yang diterima oleh pihak MBPG pada tahun lalu ialah 242 aduan.

“Manakala pada tahun ini sehingga September ialah 349 aduan berkaitan kacau ganggu kenderaan.

“Pihak MBPG hanya akan mengambil tindakan sekiranya menerima aduan berkaitan. Antaranya seperti meletak kenderaan di luar pagar yang menyebabkan halangan dan kacauganggu di kawasan/tempat awam,” jelasnya. – Buletin TV3

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]