Ducasu DK400 Curi Tumpuan Di China – 30HP, 28.5Nm

Pasaran motosikal di China semakin sengit ketika ini namun disebalik persaingan itu, beberapa jenama sudah mula menempatkan diri dikalangan jenama terkemuka antaranya CFMOTO, QJMOTOR, Voge dan Zontes. 

Namun begitu, dalam memastikan barisan model ditawarkan adalah berkualiti dan setaraf jenama Jepun dan Eropah, kebanyakkan model ditawarkan jenama berkenaan adalah lebih mahal. 

Bagi memastikan pelanggan di China masih mendapat akses kepada motosikal mampu milik, muncul beberapa jenama tempatan yang menghasilkan motosikal yang mirip dengan jenama terkemuka.

Terbaru, salah sebuah jenama yang hanya dipasarkan di China, Ducasu, telah mencuri tumpuan apabila memperkenalkan DK400. 

Selain daripada nama yang mirip Ducati, DK400 pula tampil dengan reka bentuk yang jelas diciplak daripada Ducati SuperSport 950.

Meskipun begitu, ciri ditawarkan masih lagi boleh tahan, termasuk panel meter TFT berwarna, kaliper brek 4-pot, winglet, single-swingarm dan kerangka aluminium. Aspek keselamatan juga tidak diketepikan apabila DK400 ini dilengkapi ABS. 

Namun berbanding Ducati SuperSport 950 yang menawarkan 110hp dan 93Nm, Ducasu DK400 pula dengan enjin dua-silinder 385cc hanya menghasilkan 30hp dan 28.5Nm. Meskipun bernadikan 400cc namun kuasa dihasilkan pula hanyalah setaraf jentera 250cc. 

Bagi sebuah jentera yang berharga hanya CNY20,000 (RM12.8k), sememangnya memadai spesifikasi dan kuasa yang ditawarkan terutamanya bagi mereka yang mahu ‘merasai’ jentera seakan Ducati. 

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]