KMSB Motors-Suzuki Lancar AFAZ, Jenama Motosikal Tempatan Baharu

KMSB Motors Sdn Bhd dengan rasminya memperkenalkan jenama motosikal tempatan menerusi AFAZ hasil usahama teknikal bersama Suzuki Motor Corporation (SMC) Jepun. 

Majlis tandatangan itu telah diwakili Pengerusi Eksekutif KMBS Motors, Ahmad Faez Tan Sri Yahaya dan Presiden SMC, Toshihiro Suzuki sambil disaksikan Perdana Menteri, Dato Seri Anwar Ibrahim.

Menariknya, intipati utama perjanjian tersebut adalah untuk Suzuki membekalkan komponen penting untuk pembangunan motosikal AFAZ. Sehubungan itu, AFAZ – meskipun jenama baharu – akan membangunkan motosikal dengan komponen berkualiti. 

*Perdana Menteri, Dato Seri Anwar Ibrahim (kiri) dan Pengerusi Eksekutif KMBS Motors, Ahmad Faez Tan Sri Yahaya (kanan).

Meskipun baharu namun AFAZ dalam satu kenyataan berhasrat menjadi pemain utama dalam pasaran motosikal tempatan dan seterusnya bersaing di peringkat ASEAN dan global. Untuk rekod, AFAZ akan bersaing dengan jenama tempatan sedia ada termasuk Modenas, Aveta dan WMOTO. 

Dalam pada itu, perjanjian ini juga selaras dengan Pelan Induk Perindustrian Baharu 2030 (NIMP 2023) yang diumumkan Perdana Menteri pada 1 September 2023. 

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]

Leave a Reply