Benelli TRK 800 Dijangka Masuk Malaysia 2024 – 76.2HP, 67Nm

Benelli merupakan antara jenama yang cukup popular di Eropah dan di rantau Asia terutamanya menerusi motosikal adventure, TRK 502 dan TRK 502 X. 

Selain daripada rekaan yang menarik dan menawarkan elemen ‘adventure’ yang jitu, TRK 502 juga datang dengan harga yang lebih mampu milik berbanding jenama lain. Maka tidak hairanlah TRK 502 kekal motosikal popular di Itali dalam tempoh 5 tahun ini. 

Malaysia juga antara negara yang menerima model tersebut yang diedarkan MForce Bike Holdings, sebagai pengedar rasmi jenama Benelli di sini termasuk QJMotor, Brixton, SYM, Keeway dan WMoto. 

Terbaru, kami diberitahu bahawa pasaran negara akan turut menerima model baharu dari keluarga TRK, kali ini menerusi TRK 800. 

Difahamkan, motosikal ‘adventure’ itu yang telah membuat penampilan di EICMA tahun lalu, akan memasuki pasaran Malaysia pada 2024. 

TRK 800 masih lagi mengekalkan elemen ADV dari TRK 502 dengan kehadiran mudguard depan, lampu LED berkembar dengan fungsi DRL (daytime running light).

Sementara itu, aspek terpenting adalah bahagian enjin yang dikuasakan silinder berkembar 754cc dengan penyejukan cecair yang sama terdapat pada Leoncino 800.

Hasilnya, TRK 800 menawarkan 76.2hp pada 8,500rpm dan 67Nm pada 6,500rpm dan dipadankan bersama transmisi 6-kelajuan dengan bantuan klac assist/slipper.

Motosikal ini juga mengekalkan penggunaan kerangka tubular trellis dengan plat ‘high-strength steel’ sekaligus menjaminkan tunggangan lebih lincah dan selesa terutamanya untuk tunggangan jarak jauh.

Menariknya, Benelli turut memberi tumpuan pada tahap keselesaan penunggang dan pembonceng.

Antara ciri menarik lain ditawarkan:

  • fork depan upside/down Marzocchi 50mm (rebound/compression boleh laras)
  • monoshock belakang dengan preload/damping boleh laras
  • tangki 21L
  • paparan skrin TFT 7″
  • brek kaliper 4-pot Brembo dengan cakera brek 320mm depan dan 260mm belakang
  • tayar 19″ depan dan 17″ belakang
Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]