Hanya Satu Ujian Teori Berkuat Kuasa 15 September – Anthony Loke

Bermula 15 September Ini, individu yang ingin mendapatkan Lesen Memandu Malaysia (LMM) bagi kereta atau motosikal hanya perlu menjalani satu ujian teori sahaja.

Menteri Pengangkutan, Anthony Loke memaklumkan bahawa bermula tarikh tersebut, individu yang mengambil lesen tidak lagi perlu menduduki dua ujian teori berasingan. 

“Sebagai contoh, seseorang yang sudah lulus ujian KPP01(Teori) dalam lesen memandu motosikal tidak perlu menduduki KPP01 untuk kali kedua apabila mengambil lesen memandu kereta.

“Namun, calon masih wajib menjalani latihan dan menduduki ujian KPP02 (Praktikal di Litar) dan KPP03 (Praktikal di jalan raya) secara berasingan apabila mengambil LMM motosikal dan LMM kereta.

“Individu tersebut hanya perlu memperbaharui semula Lesen Belajar Memandu (LDL) dan seterusnya mendaftar di Institut Memandu untuk melengkapi latihan dan ujian di peringkat KPP02 dan KPP03 dalam kelas kenderaan berkaitan,” jelasnya kepada pemberita. 

Difahamkan, inisiatif terbaru ini diambil setelah mengambil kira maklum balas orang ramai di samping menjimatkan masa dan kos rakyat dalam percubaan mendapatkan lesen memandu sah. – Utusan Malaysia

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]