Kawasaki Ninja E-1 dan Z E-1 Hampiri Pelancaran

Kawasaki semakin hampir untuk memperkenalkan motosikal elektrik sulung menerusi Ninja E-1 dan Z E-1 selepas kedua-dua model itu mendapat homologasi di Australia. 

Kemunculan motosikal elektrik sulung dari Team Green itu sudah pun dijangka selepas membuat pengumuman besar itu di EICMA, November tahun lalu. Berdasarkan data homologasi yang difailkan di Australia, kini boleh disahkan bahawa ‘streetbike’ elektrik dari Jepun itu akan diperkenalkan tidak lama lagi dan akan dipasarkan sebagai Ninja e-1 dan Z e-1. 

Menariknya, dokumen tersebut juga disertakan dengan gambar e-1 dan Z e-1 dengan masing-masing menyerupai Ninja 400 dan Z400. Meskipun begitu, kedua-dua model elektrik ini tampil dengan kuasa lebih rendah dengan dokumen tersebut menyatakan 9kw atau 12.1hp. 

Dokumen tersebut juga menyatakan berat e-1 diletakkan pada 140kg sementara Z e-1 adalah 5kg lebih ringan. Bagaimanapun, tidak dipastikan sama angka tersebut termasuk dengan bateri. 

Kawaski sebelum ini menyatakan bahawa e-1 dan Z e-1 akan dilengkapi dua bateri (boleh tanggal) dengan masing-masing seberat 12kg dan menawarkan 3.0kWj. 

*Kawasaki bakal melancarkan model hibrid pada 2024.

Mengambil kira perkembangan Kawasaki sebelum ini, pengeluar motosikal Jepun itu juga sedang membangunkan model hibrid yang telah dipertontonkan kepada umum ketika Suzuka 8 Hours tahun lalu. 

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]