SIC Jalankan Siasatan Insiden Gaduh, Kerosakan Di Litar

Baru-baru ini tular beberapa insiden yang berlaku di Litar Antarabangsa Sepang (SIC) dalam dua acara berbeza. 

Pada Jumaat, sebuah kereta jenis Honda Civic telah kemalangan sewaktu acara ‘track day’ dan menyebabkan kerosakkan kepada penghadang dan juga kamera CCTV. 

Kami difahamkan, kerosakan tersebut bukanlah mencecah RM400,000 seperti yang didakwa namun jumlah kerosakan dijangka masih lagi besar dan berkemungkinan bawah RM100,000. 

Bagaimanapun, seperti sedia maklum, peserta yang terlibat dalam kemalangan di litar sehingga merosakakn fasiliti seperti penghadang jalan dan yang berkait perlu menanggung jumlah kerosakan tersebut. Perkara itu telah pun termaktub ketika peserta mengisi ‘indeminity form’ (borang pampasan). 

Namun, acara pada Sabtu anjuran Utama Motors paling mencuri tumpuan. Ini kerana disebalik berjaya memasuki Malaysia Book of Records bagi perarakan terbesar ‘supercars’ dan ‘sportcars’ sempena Adrenaline Rush Trackday (ART) telah berlakunya beberapa insiden yang tidak diingini. 

Selain daripada kemalangan babitkan sebuah kereta jenis Lamborghini juga berlaku pertelingkahan di fasiliti SIC sehingga menyebabkan kerosakkan. Difahamkan, kerosakkan tersebut dicetuskan peserta yang hadir ke acara ART 2023 berkenaan. 

SIC dalam satu kenyataan meluahkan rasa kesal terhadap insiden yang tercetus dan menjalankan siasatan bersama pihak berwajib sebelum mengambil tindakan sewajarnya. 

SIC juga menegaskan tidak akan berkompromi dengan tingkah laku peserta termasuk penganjur yang gagal mengawal peserta yang hadir. 

Dalam pada itu kami diberitahu pihak Utama Motors akan bertemu dengan pengurusan SIC dalam masa terdekat. 

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]