Terpaling R3, Proton Tawar X50 Edisi Khas – Hanya 200 Unit Ditawarkan

Proton membuat kejutan di Malaysia Autoshow 2023 apabila memperkenalkan Proton X50 R3 edisi terhad. 

Menariknya, tidak seperti Saga R3 dan Iriz R3 yang hanya menampilkan “kejuruteraan sticker”, Proton X50 R3 ini menerima sentuhan R3 yang ‘esktra’.

Bermula dengan pilihan warna hitam matte, kit aerodinamik istimewa yang merangkumi lapisan sayap tambahan di bawah bampar depan yang turut dilengkapi tiga ‘taring’ yang menonjol. 

Bahagian sisi pula mendapat ‘skirt’ berwarna kuning yang disesuaikan dengan sayap hadapan. Namun begitu, diffuser belakang masih sama seperti yang terdapat pada model X50 flagship. 

Untuk rekod, Proton X50 R3 ini diasaskan daripada varian paling berkuasa X50 yang dikuasakan enjin tiga silinder 1.5L Turbo GDI yang menawarkan 155PS dan 255Nm. 

Dalam pada itu, spoilber belakang pula lebih besar dan lebar serta menawarkan kemasan ala gentian karbon. 

Tak cukup dengan itu, Proton X50 R3 ini juga tampil lebih rendah hasil ubahsuai pada pakej suspensi, rim 18-inci lima bilah serba hitam yang dipadankan bersama penutup hab R3. Proton juga menyumbat tayar 215/55R18 pada model edisi terhad ini. 

Menariknya, walaupun yang dipamerkan masih versi konsep, orang ramai boleh membuat tempahan model istimewa ini di Malaysia Autoshow 2023 bermula hari ini dengan hanya 200 unit akan dibina. Namun begitu, Proton memberitahu beberapa perubahan akan dilakukan bagi model yang akan diserahkan kepada pelanggan nanti. 

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]

Leave a Reply