MotoGP: Rempuh Oliveira, Marquez Mohon Maaf, Dikenakan Penalti ‘Long Lap’ Berganda

Perlumbaan pembuka tirai Kejuaraan Dunia MotoGP musim 2023 menyaksikan pelumba Ducati, Francesco Bagnaia cemerlang untuk merekodkan kemenangan pertama musim ini. 

Juara dunia MotoGP musim lalu itu menampilkan aksi konsisten untuk menang pusingan pertama diikuti Maverick Vinales (Aprilia) kedua dan Marco Bezzecchi (VR46) ketiga.

Bagaimanapun, aksi pembukaan kali ini terpalit dengan insiden kontroversi membabitkan lapan kali juara dunia, Marc Marquez.

Pelumba Repsol Honda itu brek terlalu awal di awal perlumbaan lalu hilang kawalan dan merempuh pelumba CryptoData RNF Aprilia, Miguel Oliveira. Kejadian itu menyebabkan kedua-dua pelumba tersingkir awal. 

Susulan daripada kejadian tersebut, Marquez akui akan kesilapannya. 

“Sejujurnya, saya tidak memikirkan tentang GP Argentina. Apa yang penting hari ini adalah saya harap Miguel (Oliveira) tidak apa-apa. 

“Saya melakukan kesilapan besar di Turn 3 dan menyebabkan kejadian hari ini berlaku,” jelasnya. 

Pada masa sama, Marquez akui dia risau akan keadaan Oliveira sejurus selepas perlanggaran itu. 

“Saya berjaya mengelak (Jorge) Marrtin tetapi tidak Miguel. Saya berasa cukup risau kerana rempuhan itu agak kuat,” tambahnya. 

Marquez juga telah ke kem RNF Aprilia bagi memohon maaf kepada Oliveira dan seluruh pasukan. 

Akibat daripada insiden itu, Marquez turut dikenakan ‘double long-lap penalty’ ketika di GP Argentina nanti. 

Dalam perkembangan sama, Marquez juga mengalami kecederaan di bahagian tangan dan kaki sementara Oliveira disahkan hanya mengalami lebam di bahagian kaki kanan. 

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]