Tiada Lesen, Tak Pakai Helmet, Bali Cadang Haramkan Pelancong Sewa Motosikal

Indonesia bakal melaksanakan beberapa peraturan baharu terhadap pelancong luar terutamanya mereka yang gemar ke Pulau Bali. 

Menurut Gabenor Bali, Wayan Koster dalam satu kenyataan menyebut kerajaan negara itu bakal menguatkuasakan beberapa peraturan baharu bagi menyekat pelancong luar yang bekerja secara haram di pulau tersebut.

Difahamkan, penduduk Bali juga kurang senang dengan lambakan pelancong asing terutamanya dari Russia dan Ukraine yang melarikan diri daripada perang yang sedang melanda.

Koster juga mendakwa mereka bukan melancong tetapi menggunakan peluang itu untuk bekerja di pulau terbabit meskipun tanpa dokumen dan permit sah.

Antara usaha yang bakal dilaksanakan termasuk mengharamkan perkhidmatan sewa motosikal terhadap pelancong. Ini kerana motosikal menjadi medium pengangkutan popular dikalangan pelancong di negara itu. 

Sebaliknya, pelancong hanya akan dibenarkan menyewa kereta sahaja bagi memastikan tujuan mereka disitu adalah untuk melancong sahaja.

Selain itu, keputusan itu dibuat setelah mendapati rata-rata pelancong luar menunggang motosikal tanpa dokumen sah di samping tidak memakai helmet dan menunggang secara berbahaya. – CNN Travel

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]