Standard Emisi Euro 5+ Bakal Diperkenalkan 2024

Sedar tak sedar, peraturan emisi Euro 5 yang mula dikuatkuasakan di Eropah dan beberapa pasaran dunia lain telah pun mencecah usia tiga tahun sejak diperkenalkan pada 2021. 

Meskipun usaha itu diterima baik oleh pengeluar motosikal dunia namun kesan daripada pelaksanaan itu beberapa model turut terkena tempias termasuk penjualan Honda CB1100. 

Dalam usaha memperketatkan lagi peraturan emisi global, standard Euro 5 akan dipertingkatkan kepada Euro 5+ bermula tahun 2024. 

Menurut laporan, meskipun terdapat peningkatan mendadak antara standard Euro 4 kepada Euro 5 sebelum ini namun pelaksanaan Euro5+ tidak akan mempunyai implikasi sama sebaliknya, Euro 5+ lebih kepada memperkemaskan peraturan Euro 5 sedia ada. 

Sebagai contoh, jika kriteria mencapai Euro 5 adalah cukup dengan hanya melepasi ujian emisi, Euro 5+ pula mewajibkan pengeluar menjalani ‘on-board diagnostic’ (OBD II), ujian ketahanan dan ujian bunyi. 

Euro 5+ juga akan mengekalkan had emisi sedia ada namun ujian ketahanan terhadap ‘catalytic converter’ akan dipertingkat agar lebih tahan lama termasuk melepasi ujian kilometrik. 

Pada masa sama, OBD II juga akan dipertingkat di mana Euro 5+ memerlukan ECU untuk melakukan semakan sekurang-kurangnya 10 peratus dariapda masa motosikal itu digunakan. ECU juga perlu memberi amaran kepada pengendali motosikal sekiranya sistem enjin terjejas akibat kepanasa. 

Demikian antara penjelasan yang kami boleh sampaikan daripada pelaksanaan Euro 5+ yang akan berlaku pada tahun 2024. 

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]