TNB Sedia Belanja RM90 Juta, Bina Stesen Pengecas EV

Tenaga Nasional Berhad (TNB) akan memperuntukkan RM90 juta bagi tempoh dua tahun dalam pembinaan stesen pengecas arus terus (DC) bagi kenderaan elektrik (EV) di Malaysia. 

Perkara itu disampaikan pengarah program pengurusan projek untuk kenderaan elektrik, Mohd Junaizee Mohd Noor. Jelasnya, TNB telah pun mengorak langkah sulung dengan membina tiga stesen pengecas EV di kawasan R&R Ayer Keroh (Melaka), Tapah (Perak) dan Paka (Terengganu). 

“Kami sasar untuk bina tujuh lagi stesen pengecas EV di Malaysia menjelang hujung tahun ini di Lebuhraya Utara-Selatan (PLUS). 

“Insya’allah TNB akan memiliki sejumlah 10 stesen pengecas DC EV di sepanjang lebuh raya menjelang hujung tahun,” jelasnya. 

Jelas Junaizee, inisiatif tersebut adalah bagi memudahkan orang ramai untuk mengecas kenderaan EV masing-masing dan tidak perlu lagi berasa gentar akan kehabisan bateri. 

Dalam pada itu, Junaizee menjelaskan bahawa antara cabaran utama pemasangan stesen pengecas EV adalah proses kelulusan daripada pihak berkuasa tempatan (PBT). 

Ini kerana setiap PBT mempunyai peraturan dan terma berbeza sekaligus mewujudkan kekangan terhadap pembinaan stesen pengecas. – BERNAMA

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]

Leave a Reply