‘Chin Curtain’ Pada Helmet Membahayakan?

‘Chin curtain’ merupakan antara ciri yang standard pada sebuah helmet motosikal jenis ‘full-face’.

Ini kerana fungsi utama ‘chin curtain’ adalah melindungi pemakai daripada aliran angin yang kuat daripada memasuki ruang helmet di samping turut meningkatkan aspek aerodinamik helmet. 

Bagaimanapun, pendedahan oleh FortNine yang dikongsikan menerusi satu video di YouTube menjelaskan bagaimana ‘chin curtain’ sebenarnya membahayakan si pemakai. 

Menurut video berdurasi 4minit 14 saat itu, terdapat beberapa kajian berjaya membuktikan bahawa ‘chin curtain’ membawa kesan yang buruk. 

Ini kerana kehadiran ‘chin curtain’ menyebabkan karbon dioksida (CO2) boleh terperangkap di dalam helmet lalu menyebabkan fungsi otak si pemakai menurun sehingga 50 peratus. 

Akibat daripada senario itu, reaksi penunggang motosikal ketika berada di jalan raya juga boleh terjejas lantas boleh membahayakan nyawa terutamanya sewaktu menunggang dalam trafik tinggi atau perlu membuat gerakan mengelak secara mengejut. 

FortNine juga membuktikan bagaimana kandungan CO2 di dalam helmet meningkat daripada 450ppm (bahagian per sejuta) sehingga 1370ppm sewaktu memberhentikan motosikal. 

Dalam pada itu, menurut laporan yang pernah diterbitkan NASA, skil membuat keputusan pilot sewaktu simulasi terjejas sewaktu CO2 berada di tahap 1200ppm. 

Lebih mengejutkan, kadar gas CO2 juga tidak menurun meskipun ‘visor’ helmet dibuka. 

Oleh yang demikian, cara paling efektif dalam mengurangkan gas CO2 dalam helmet adalah dengan menanggalkan ‘chin curtain’ tersebut bagi  memastikan fungsi kognitif kekal di tahap terbaik. 

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]