Potong Brek, Pasang Tayar Sotong, 5 Bengkel Motosikal Terima 66 Saman

Lima buah bengkel motosikal telah dikenakan tindakan saman oleh pihak Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) Pulau Pinang setelah didapati melakukan pengubahsuaian motosikal secara haram. 

Memetik laporan BERNAMA, JPJ Pulau Pinang telah mengeluarkan 66 notis saman terhadap lima pemilik bengkel berkenaan setelah didapati melakukan ubah suai pada 24 motosikal yang terdapat pada premis masing-masing.

Menurut Pengarah JPJ Pulau Pinang, Adenan Md Isa, 66 notis saman itu babitkan 30 kesalahan termasuk memasang tayar sotong, ubah suai ekzos, memasang alat kawalan kelajuan, ubah sistem enjin, ubah ‘swingarm’ dan lain-lain. 

Dalam pada itu, Adenan juga mendedahkan terdapat bengkel yang melakukan pemotongan brek agar motosikal bergerak dengan lebih laju.

“Apabila motosikal ditanggalkan brek, geseran tidak berlaku pada tayar dan ia membolehkan enjin mempunyai kuasa memecut yang lebih laju,” jelasnya.

Turut sertai operasi yang berjalan selama dua jam di Georgetown itu termasuk Polis Diraja Malaysia (PDRM), Kementerian Perdagangan Dalam Negeri (KPDN) dan Majlis Bandaraya Pulau Pinang (MBPP). – BERNAMA

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]