Generasi Baharu Perodua Axia Sah Tiada Turbo, Netizen Kecewa

Perodua dengan rasminya membuka tempahan bagi generasi Perodua Axia untuk pasaran Malaysia. 

Perodua turut berkongsi risalah Axia D74A itu di ruangan media sosial dan mendedahkan beberapa ciri penting mengenai model akan datang itu.

Namun, laporan media tempatan sebelum ini yang mendakwa model generasi baharu itu akan datang dengan enjin turbo ternyata meleset apabila Perodua mengesahkan Axia akan datang itu akan dikuasakan enjin 1KR-VE 1.0L 3-silinder VVT-i. 

Atas kertas, platform tersebut berupaya menghasilkan 67hp dan 91Nm dan gabungan transmisi D-CVT menghadirkan kecekapan bahan api yang efisien antara 25.3km/l atau 27.4km/l. 

Bagaimanapun, ramai warga media sosial terutamanya di Facebook yang berasa kecewa Axia generasi baharu itu ketiadaan enjin turbo sepertimana abangnya, Ativa. 

Desas-desus mengenai Axia baharu itu akan dikuasakan enjin turbo mula tular sejak tahun lalu dengan ramai yang berasa teruja dengan perkembangan tersebut. Namun, Perodua telah pun mengesahkan sebaliknya. 

Dalam pada itu, rata-rata netizen juga kurang senang dengan tanda harga yang diperkenalkan Perodua bagi generasi baharu Axia itu.

Memetik laporan Careta, harga bagi Axia serba baharu itu dijangka bermula dari RM38.6k bagi varian G, RM40k bagi varian X, RM44k untuk varian SE dan model ‘full-spec’ (varian AV) akan dijual pada harga RM49.5k. 

Untuk rekod, model terdahulu (2019) bermula dari RM33,490 sehingga RM43,190. Ini sekaligus menandakan kenaikan harga sekitar RM5 ribu bagi setiap varian. 

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]

Leave a Reply