Benda Bakal Lancar Jentera V-Twin 300cc Dengan Teknologi ’Supercharger’

Benda merupakan antara pengeluar motosikal China yang mempunyai visi yang besar dalam memasarkan jenama itu di pasaran global.

Tahun lalu, Benda mencuri tumpuan dengan pelancaran beberapa model terutamanya berkonsepkan cruiser seperti LFC700, LFS700 dan VTC300. 

Bagaimanapun, Benda mempunyai perancangan untuk memperkenalkan model ‘sportsbike’ apabila memfailkan paten nama VTR300 Turbo, tahun lalu. 

Ketika LFS700 dan VTC300 dilancarkan penghujung tahun lalu, VTR300 Turbo masih belum kelihatan. 

Projek VTR300 Turbo itu sememangnya mencuri tumpuan kerana perkataan ‘Turbo’ itu sendiri. 

Namun, perkembangan terbaru berdasarkan paten terkini difailkan mendedahkan enjin V-Twin 300cc itu tidak akan menampilkan teknologi turbo seperti namanya sebaliknya akan menerapkan sistem ‘supercharger’ yang digerakkan secara mekanikal.

Menurut laporan, sebuah enjin V-Twin 300cc mampu menghasilkan sekitar 30hp namun dengan kehadiran ‘supercharger’ enjin terbabit dengan mudah boleh mengeluarkan 50hp. 

Berdasarkan paten yang dikongikan, jelas sistem ‘supercharger’ Benda bukanlah konvensional, kerana kuasa bukanlah terhasil di crankshaft sebaliknya sistem ‘blower’ dipasang pada satu daripada ‘cylinder head’ dan menyalurkan pergerakan pada ‘camshaft’. 

Rekaan sistem ‘supercharger’ dihasilkan Benda juga berbentuk ‘centrifugal’ sama seperti sistem ‘supercharger’ pada Kawasaki H2. 

Bagaimanapun berbanding Kawasaki, sistem pemanduan rekaan Benda ini tampil lebih kompak kerana perlu berpaut pada ‘camshaft’ enjin berbanding ‘crankshaft’. Pada masa sama, mengambil kira ‘camshaft’ berpusing pada separuh kelajuan ‘crankshaft’ bermakna sistem ‘supercharger’ itu perlu ditala lebih tinggi untuk mencapai kelajuan putaran yang lebih baik. 

Walaupun perkembangan enjin ini cukup menarik perhatian namun Benda belum lagi membuat sebarang pengumuman rasmi. 

Ini bermakna, kita mungkin hanya akan berpeluang menyaksikan model VTR 300 Turbo dalam beberapa tahun lagi. Apa yang pasti, tiada khabar angin sama ada model Benda akan dipasarkan di Malaysia. 

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]