Purata Sebuah Yamaha 135LC Dikebas Setiap Hari Pada 2021

Majlis Pengurangan Kecurian Kenderaan Malaysia Berhad (VTREC) telah pun berkongsi statistik terbaru babitkan kecurian kenderaan di Malaysia bagi tahun 2021. 

Memetik laporan The Star, motosikal kapcai jenis Yamaha 135LC kekal model paling panas di Malaysia apabila secara purata sekurang-kurangnya sebuah unit dicuri setiap hari. 

Dalam pada itu, Yamaha Y15ZR atau lebih popular dengan jolokan ‘YSuku’ menjadi sasaran kedua apabila sebanyak 186 kes kecurian dilaporkan pada tahun 2021. 

Honda C100 juga tidak terlepas apabila menjadi model ketiga tertinggi yang sering dilarikan dengan 151 kes dilaporkan. 

Menurut koordinator VTREC, Mas Tina Abdul Hamid, motosikal yang dicuri lazimnya akan dileraikan dan akan dijual sebagai alat ganti. 

Meskipun begitu, sindiket curi motosikal ini juga akan jual model pada harga rendah. 

“Mereka juga jual Yamaha 125Z pada harga RM1,500, Yamaha 135 LC pada harga RM500, serta Honda EX5 dan Honda Wave pada harga RM300 sebuah.

“Pelanggan yang bersetuju dengan harga ditawarkan akan membayar deposit ke dalam akaun milik sindiket sebelum kenderaan atau komponen yang dicuri itu dihantar kepada mereka menerusi servis parcel berdaftar,” jelasnya.

Dalam perkembangan sama, Proton Wira kekal jadi kereta paling banyak dicuri di Malaysia untuk tahun ke-11 berturut-turut. 

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]

Leave a Reply