CFMoto Bakal Lancar Jentera ‘Superbike’ – Enjin V4 1000cc, 204HP

Advertisements

CFMoto merupakan antara jenama motosikal dari China yang cukup serius dalam membangunkan jentera berkualiti dan berprestasi tinggi. 

Kerjasama dengan KTM termasuk di Kejuaraan Dunia Moto3 menjadi bukti komitmen yang ditonjolkan CFMoto dalam mengukuhkan jenama itu di pentas antarabangsa. 

*CFMoto 800MT

Menariknya, beberapa model yang diperkenalkan antaranya 250SR, 700CL-X, 650MT, 800MT dan terbaru 450SR bingkas mencuri tumpuan di pasaran global.

Bagaimanapun, terdapat perkembangan menarik yang timbul mengenai CFMoto apabila jenama itu dilaporkan bakal memperkenalkan jentera ‘superbike’ dengan enjin 1000cc tidak lama lagi.

Perkara itu disahkan menerusi paten terbaru yang telah difailkan pada Jun tahun lalu. 

Paten tersebut mendedahkan  jentera ‘superbike’ itu akan bernadikan enjin 4-silinder dengan konfigurasi V4.  Lebih menarik, dokumen terbabit menyebut enjin V4 itu akan menawarkan 204hp. 

Laporan media antarabangsa mendakwa enjin tersebut dibangunkan daripada jentera prototaip KTM RC16 di MotoGP. 

*KTM RC16

In bukanlah kali pertama enjin dengan teknologi MotoGP diperkenalkan pada motosikal ‘production’ kerana Ducati turut mengguna pakai konsep sama bagi model Panigale V4 R yang menawarkan 240hp. 

Dalam pada itu, paten tersebut turut mendedahkan sebuah motosikal jenis ‘naked’ dengan enjin 1250cc akan diperkenalkan CFMoto. 

*CFMoto 800NK

Terhasil daripada kerjasama dengan KTM, model ‘naked’ itu dijangka dikenali sebagai 1250 NK dan dikuasakan enjin LC8 yang sama digunakan pada KTM RC8 pada 2010.

Paten tersebut turut memaparkan lakaran 1250 NK yang tampak sama dengan 800 NK yang akan dilancarkan tidak lama lagi. 

Kedua-dua model ini dijangka akan membuat penampilan sulung tahun ini. 

Advertisements

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.