Damon HyperSport Dan HyperFighter Bakal Dipasarkan Di Indonesia – 200HP, 200NM

Ketika pasaran motosikal elektrik masih bergerak perlahan di Malaysia lain pula kisahnya di negara jiran Indonesia. 

Indonesia ketika ini cukup rancak dalam mempromosikan program motosikal elektrik dalam usaha mencapai status neutral karbon 2060. 

Kami diberitahu terdapat lebih daripada 30 model motosikal elektrik yang dipasarkan di negara itu setakat tahun 2022 dan angka itu dijangka bertambah lagi tahun ini. 

Itu sahaja sudah cukup membuktikan komitmen Indonesia dalam merealisasikan misi karbon neutral mereka. 

Dalam perkembangan terbaru, syarikat konglomerat Indonesia, Indika Energy, telah membuat pelaburan besar dalam pengeluar motosikal elektrik berprestasi tinggi, Damon Motorcycles. 

Meskipun angka pelaburan tidak diberitahu namun kami jangkakan jumlahnya agak besar kerana kerjasama termeterai itu juga bakal menyaksikan Damon memasarkan model elektriknya di Indonesia. 

Bagi yang tidak mengenali Indika Energy, syarikat itu merupakan gergasi perlombongan arang batu dan peneraju tenaga hijau di Indonesia. 

Setakat ini, Indika Energy telah pun memperkenalkan jenama mobiliti elektrik menerusi Ilectra Motor Group (IMG). 

Untuk rekod, Indonesia mensasarkan 2 juta motosikal elektrik berada di jalan raya menjelang 2050 termasuk mengurangkan emisi karbon tahunan sebanyak 29 peratus pada 2030. 

Kerjasama dengan Damon Motorcycles pastinya akan menyumbang kepada usah besar negara itu dalam mencapai karbon neutral 2060.

Ketika ini, Damon menawarkan dua model berprestasi tinggi menerusi Damon HyperSport (sportsbike) dan Damon HyperFighter (naked).

Kedua-dua model ini menawarkan lebih 200hp dan 200Nm di samping mampu pergi sejauh 320 kilometer bagi setiap cas penuh. 

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]