Kenapa WMOTO XDV250i Ada Lencana Keeway?

Hujung tahun lalu, MForce Bike Holdings Sdn Bhd telah pun memperkenalkan skuter ‘urban adventure’ terbaru untuk pasaran Malaysia menerusi WMOTO XDV250i.

Skuter tersebut merupakan penjenamaan semula daripada Longjia XDV250i yang dipasarkan di China. 

Dipasang sepenuhnya di Malaysia oleh pihak MForce, WMOTO XDV250i ditawarkan pada harga RM18,888.

Namun, beberapa persoalan timbul mengenai skuter tersebut sebaik berada di pasaran terutamnya babitkan lencana Keeway yang terdapat pada motosikal tersebut.

Paling menonjol adalah lencana Keeway di bahagian ‘handlebar’ yang sekaligus membangkitkan tanda tanya apakah kaitan antara Keeway, WMOTO dan MForce. 

Kami sebenarnya telah memberi penjelasan dalam video reviu penuh XDV250i yang boleh ditonton di bawah namun bagi yang lebih gemar membaca ini apa yang kami boleh kongsikan.

Kami diberitahu oleh pihak MForce bahawa skuter tersebut sepatutnya mengguna pakai nama Keeway untuk pasaran luar daripada China. 

Ini bermakna, XDV250i sepatutnya dijual di Malaysia di bawah jenama Keeway dan bukannya WMOTO. 

Namun, disebabkan imej tercalar Keeway sebelum ini, MForce membuat keputusan untuk menjual motosikal terbabit dengan nama WMOTO (Wawasan Moto) yang merupakan jenama tempatan baharu di bawah MForce. 

Sebagai bekas pengguna motosikal jenama Keeway sendiri, diakui pelbagai isu bangkit sebelum ini antaranya masalah servis selepas jualan dan alat ganti. 

Namun, kami diberi jaminan bahawa isu sama tidak akan dibangkitkan lagi terutamanya bagi WMOTO XDV250i. 

Untuk rekod, XDV250i dikuasakan enjin satu silinder 244.3cc SOHC dengan penyejukan cecair yang menawarkan 24.13hp pada 9,750rpm dan 22.5Nm pada 6,750rpm. 

Sistem suspensi pula hadir dengan fork depan Kayaba 37mm dan monoshock berkembar belakang juga dari Kayaba. Sistem brek pula dikawal fungsi ABS dwi-saluran dengan kaliper brek jenis radial J.Juan yang dipadankan bersama cakera brek 240mm depan dan 220mm belakang.

Ruang letak barang – dibawah tempat duduk – juga boleh memuatkan sebuah helmet ‘fullface’.

Selain itu, XDV 250i itu juga dilengkapi tangki 13.5L dengan berat sekitar 168kg, fungsi ‘smartkey’, slot pengecas USB dan port 12V, paparan skrin digital LCD serta penghadang angin boleh laras.

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]

Leave a Reply