Tiada Kompromi, Ubah Suai Motosikal Berdepan Denda RM10,000, Hukuman Penjara

Pemilik motosikal yang didapati melakukan ubah suai terhadap enjin dan ekzos bakal berdepan tindakan yang lebih tegas dibawah pindaan baharu Akta Pengangkutan Jalan 1987.

Memetik laporan NST, denda RM300 yang dikenakan sebelum ini akan dinaikkan kepada RM10,000. 

Pada masa sama, peruntukan baharu itu juga bakal menyaksikan mereka yang terlibat dengan lumba haram akan dikenakan hukuman penjara sekiranya didapati bersalah. 

Tidak cukup dengan itu, cadangan pindaan itu juga bakal menghukum ibu bapa yang membenarkan anak mereka mengubah suai motosikal untuk tujuan berlumba.

Pemilik bengkel juga akan dikenakan tindakan jika diadpati terlibat dengan pengubahsuaian tersebut. 

Sementara itu, Ketua Setiausaha Kementerian Penganktan, Datuk Isham Ishak memaklumkan bahawa cadangan pindaan itu masih dalam peringkat “amalan kawala selia yang baik (GRP)”.

“Pentingnya untuk meningkatkan denda kerana ramai anak muda yang melanggar undang-undang dan sertai lumba haram.

“Ini kerana mereka mampu membayar denda RM300 jadi disebabkan itu kami mahu meningkatkan amaun kepada RM10,000 di samping meningkatkan tahap kesedaran tentang bahayanya lumba haram,” jelasnya. 

Isham juga menegaskan ibu bapa yang membenarkan anak mereka menggunakan motosikal untuk tujuan modifikasi dan berlumba akan turut dikenakan kompaun. 

Bagaimanapun, Isham menjelaskan bahawa pindaan tersebut akan dibentangkan di Parlimen pada suku ketiga tahun depan. – NST

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]

Leave a Reply