RASMI: Yoshimura SERT Motul Beraksi Di EWC 2023 Dengan Sokongan Suzuki

Suzuki secara rasminya telah pun menghentikan segala penglibatan  dalam sebarang kejuaraan dunia termasuk MotoGP dan Endurance World Championship (EWC) bermula musim 2023.

Meskipun MotoGP merupakan kejuaraan dunia dua roda paling berprestij namun penarikan diri dari kejuaraan EWC paling dirasai kerana Suzuki undur diri selaku juara bertahan bagi dua musim berturut-turut (2020 dan 2021) sebelum menamatkan saingan 2022 di kedudukan kedua 

Bagaimanapun, dalam perkembangan terbaru, Yoshimura SERT Motul dengan  rasminya mengumumkan akan meneruskan penglibatan di EWC 2023 dengan sokongan Suzuki. 

Perkara itu diumumkan Pengarah Pasukan Yoshimura SERT Motul, Yohei Kato, dalam satu kenyataan. 

“Saya gembira bahawa Yoshimura SERT Motul akan terlibat dalam FIM EWC musim 2023. 

“Meskipun keputusan Suzuki menamatkan projek di MotoGP dan EWC adalah mendukacitakan namun kami berterima kasih kepada Suzuki Motor Corporation (SMC) atas pemahaman mereka untuk memberikan sokongan kepada pasukan ini.

“Kami akan terus mewakili Suzuki dan komited merampas kejuaraan EWC pada musim 2023,” jelasnya. 

Pengumuman itu bukan bermakna Suzuki membuat pusingan ‘U’ dalam menghentikan projek sukan permotoran seperti yang diumumkan sebelum ini namun hanyalah memberi sokongan kepada Yoshimura SERT Motul yang akan meneruskan saingan mengguna pakai jentera GSX-R1000.

Malah, Pengurus Pasukan, Damien Saulnier dalam satu kenyataan juga mengesahkan Suzuki telah pun menarik diri dari sebarang kejuaraan dunia namun akan menyalurkan sokongan bagi musim baharu di EWC.

“Meskipun Suzuki telah menarik diri tetapi kami akan menerima sokongan yang signifikan dari mereka jadi kami akan terus mewakili jenama itu di EWC. 

Kejuaraan FIM EWC akan membuka tirai pada April bermula dengan 24 Heures Motos at Le Mans. 

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]