Royal Enfield Dengan Enjin 450cc DOHC Dikesan Jalani Ujian

Royal Enfield sememangnya sedang meningkat naik sejak memperkenalkan beberapa model baharu kebelakangan ini. 

Meskipun pada satu ketika jenama motosikal India itu dicemuh kerana berpaksikan teknologi lama, Royal Enfield mula mengorak langkah ke arah moden dengan beberapa model baharu antaranya Meteor 350, Hunter 350 dan Himalayan Scram 411.

Terbaru, Royal Enfield dilaporkan akan memperkenalkan lima model baharu mengguna pakai enjin silinder tunggal 450cc DOHC. 

Salah satu daripadanya telah dirakam menjalani ujian di Sepanyol baru-baru ini berdekatan dengan fasiliti ujian selatan Barcelona yang sememangnya terkenal sebagai tapak ujian bagi jenama terkemuka termasuk Triumph dan KTM. 

Menariknya, tanpa sebarang logo atau jenama dipaparkan, kami sendiri sukar percaya gambar tersebut memaparkan sebuah jentera Royal Enfield. 

Ini kerana rekaanya, meskipun tampak retro namu masih kelihatan moden. Kedua, ketiadaan sistem penyejukan udara juga menyukarkan kami untuk mengenal pasti ia merupakan model Royal Enfield. 

Difahamkan, model dipamerkan itu mengguna pakai enjin sama yang terdapat pada Himalayan 450 yang akan turut diperkenalkan tidak lama lagi. 

Menariknya, meskipun bercirikan ‘scrambler’ namun model tersebut dilengkapi tayar 17-inci depan berbanding 19-inci pada Scram 411. Ini secara tidak langsung memberi bayangan sebagai model yang lebih sesuai untuk kegunaan jalan raya sepenuhnya.

Sementara itu, terdapat dakwaan bahawa enjin terbabit akan menghasilkan antara 40 hingga 45hp, dan itu adalah satu langkah besar ekoran Scram 411 hanya menawarkan 24.3hp daripada enjin 411cc, SOCH dengan penyejukan udara. 

Apa yang pasti model yang ditonjolkan ini kelihatan sudah berada dalam keadaan produk akhir kecuali beberapa komponen yang masih berada dalam peringkat prototaip. 

Mengambil kira faktor itu, model ini mungkin akan diperkenalkan pada lewat 2023 sebagai model 2024. 

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]