Solar Groove Cross 125 Lancar Di Thailand – 8HP, 8.8Nm

Bagi memenuhi permintaan terhadap motosikal berkapasiti kecil yang serba boleh, jenama motosikal Thailand, Solar Moto telah melancarkan Groove Cross 125. 

Bakal dipamerkan di Thailand International Motor Expo yang akan berlangsung dari 1 hingga 12 Disember ini, Groove Cross 125 merupakan antara model baharu yang diperkenalkan Solar Moto untuk pasaran negara itu.

Menariknya, Groove Cross 125 ini seakan diinspirasikan model Honda Cub 110 namun dengan ciri yang lebih lasak seakan Cub 125 Trail. Untuk rekod, Solar Groove Cross 125 merupakan varian lasak yang dibangunkan dari Solar Groove.

Hasilnya, Groove Cross 125 ini tampil dengan mudguard tinggi yang dipadankan bersama fork depan teleskopik dan penyerap hentakan berkembar belakang. Bagi memastikan Groove Cross 125 ini sesuai ditunggang dalam pelbagai jenis keadaan, motosikal tersebut tampil dengan jarak kelegaan tanah 177mm. 

Bagaimanapun, ciri lain kekal konvensional bagi memastikan motosikal tersebut kekal mampu milik antaranya brek drum depan dan belakang, panel meter analog, lampu halogen dan sistem karburator. 

Selain itu beberapa ciri praktikal juga diperkenalkan termasuk tempat duduk pembonceng yang boleh ditanggalkan dan bertukar menjadi tempat letak barangan tambahan.

Untuk rekod, Solar Groove Cross 125 dikuasakan enjin silinder tunggal 123.7cc SOHC 2-valve dengan penyejukan udara yang berupaya menghasilkan 8hp pada 8,000rpm dan 8.8Nm pada 6,000rpm. 

Menurut Solar, Groove Cross 125 ini boleh mencapai kelajuan maksima sekitar 90km/j. 

Antara ciri lain ditawarkan termasuk:

  • tangki 3.5L
  • brek drum depan/belakang
  • berat 83kg

Difahamkan, harga bagi Groove Cross 125 ini akan diumumkan sewaktu pelancaran rasmi di Thai Motor Expo.

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]