MotoGP: Jentera Suzuki GSX-RR 2022 Akan Dihapuskan

Dalam satu perkembangan mengejut, pengendali pasukan Suzuki Ecstar, Livio Suppo mendedahkan bahawa jentera GSX-RR yang digunakan pasukan itu musim ini akan dihapuskan.

Ramai yang tertanya apakah penamat bagi jentera GSX-RR yang digunakan Alex Rins dan Joan Mir musim ini selepas pasukan itu menamatkan program permotoran sekaligus tidak lagi terlibat dengan sebarang kejuaraan dunia termasuk MotoGP.

Bagaimanapun, Suppo memaklumkan bahawa meskipun ada antaranya akan diselamatkan dan dipamerkan di muzium Suzuki di Hamamatsu namun selebihnya akan dihapuskan. 

Jelas Suppo, tindakan itu perlu bagi menghapuskan beban cukai sekiranya jentera GSX-RR terbabti disimpan sebagai trofi.

“Dua daripada jentera ini akan disimpan di muzium tetapi yang lain akan dihapuskan bersama alat ganti dan lain-lain. 

“Semua pengeluar Jepun melakukan perkara ini kerana jika tidak mereka perlu membayar cukai tinggi. Disebabkan tidak lagi digunakan, jentera tersebut akan dihapuskan,” jelasnya.

Untuk rekod, Rins ada meminta untuk memiliki jentera yang ditunggangnya musim ini namun tiada jaminan permintaannya akan ditunaikan.

“Saya ada bertanya tetapi mereka memberitahu bahawa jentera tersebut perlu dibeli. Jika peluang itu ada, saya akan melakukannya,” ujar Rins. 

Tahun 2022 merupakan musim terakhir penglibatan Suzuki di MotoGP setelah mengumumkan penarikan diri di pertengahan musim. 

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]