RASMI: Ducati Diavel Dapat Enjin V4 – 168HP, 126Nm

Ducati Diavel V4 menjadi model terbaru yang diperkenalkan Ducati menerusi episod 6 Ducati World Premiere 2023. 

Perasmian model itu sekaligus mengesahkan Diavel menjadi model keempat dalam keluarga Ducati yang menerima suntikan enjin V4 selepas Panigale, Streetfighter dan Multistrada.

Bagi memudahkan pembacaan, kami senaraikan lima ciri menonjol tentang Ducati Diavel V4 2023.

1. Enjin

Ducati membuat keputusan untuk beralih daripada enjin V-Twin kepada konfigurasi V4 bagi Diavel 2023.

Meskipun sudah lama setia dengan platform V-Twin namun disebabkan prestasi enjin terbabit hampi mencapai had memaksa Ducati beralih kepada enjin V4.

Bagaimanapun, enjin yang diguna pakai bukanlah enjin V4 yang ada pada Panigale V4 dan Streetfighter V4 sebaliknya enjin Granturismo V4 yang terdapat pada Multistrada V4.

Ini bermakna, servis utama (major service) Diavel V4 diletakkan pada setiap 60,000km. 

Untuk rekod, Ducati Diavel V4 menghasilkan 168hp dan 126Nm.

2. Berat

Selain daripada enjin baharu yang 5kg lebih ringan berbanding Diavel 1260, Diavel V4 juga beralih kepada kerangka ‘monocoque’ jenis aluminium ringan menggantikan ‘steel trellis’. 

Hasilnya, Ducati Diavel V4 adalah 13kg lebih ringan berbanding Diavel 1260.

3. Keselesaan

Walaupun sebuah motosikal jenis cruiser namun dengan ketinggian tempat duduk berada pada 790mm, Diavel V4 ini menawarkan ergonomik seakan motosikal ‘naked’.

Namun dengan jarak handlebar kini 20mm lebih dekat kepada penunggang menjadikan model V4 ini lebih selesa berbanding Diavel 1260. 

Bagi meningkatkan lagi tahap keselesaan, Ducati turut menambah jarak pergerakan suspensi kepada 145mm, naik 15mm berbanding model terdahulu. 

Ducati mendakwa dengan jarak pergerakan suspensi yang lebih panjang, tempat duduk ‘pillion’ juga lebih selesa.

4. Teknologi

Ducati Diavel V4 ini didatangkan dengan skrin paparan TFT yang boleh mengakses empat mod menunggang; Sport, Touring, Urban dan terbaru mod Wet. 

Model ini turut dilengkapi dengan ‘wheelie control’, ‘launch control’, quickshifter dan ‘cruise control’. 

5. Reka Bentuk

Antara perubahan terbesar yang dibawa kepada Diavel V4 adalah pengayaan serba baharu. 

Susulan daripada enjin yang lebih kompak, reka bentuk Diavel baharu ini juga lebih lebih kecil berbanding Diavel 1260. Namun, tidak dinafikan, model V4 ini masih lagi mengekalkan DNA Diavel yang agresif.

Walaupun seorang ‘purist’ akan kurang senang dengan generasi baharu Diavel ini namun tidak dinafikan Diavel V4 ini menjanjikan sesuatu yang serba baharu.

Namun, perbezaan terbesar adalah dibahagian belakang yang menampilkan ekzos-quad yang sangat menonjol. Selain itu, lampu belakang juga datang dengan corak ‘honeycomb’ yang tidak pernah lagi ditampilkan pada mana-mana motosikal Ducati. 

Bagaimanapun, sukar untuk kami bayangkan kepayahan untuk membersihkan bahagian lampu tersebut.

Apa pun, Diavel V4 dijangka akan dipasarkan bermula Januari 2023 bermula di Eropah sebelum tiba di pasaran Malaysia beberapa bulan kemudian. 

GALERI: DUCATI DIAVEL V4 2023

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]