CFMoto 800NK Bakal Tiba – Enjin KTM LC8c 799cc, 95HP

Advertisements

Tidak dinafikan jenama motosikal dari China sering menjadi bahan kritikan gara-gara didakwa sebagai tidak berkualiti dan dilabel sebagia motosikal pakai buang.

Walaupun, dakwaan itu mungkin berasas terutamanya bagi jenama yang tidak dikenali namun jenama besar seperti CFMoto pastinya tidak tergolong dari kumpulan tersebut.

*CFMoto 800MT

Hasil kerjasama dengan KTM pastinya antara penyumbang besar terhadap pembangunan motosikal CFMoto ketika ini. 

Tidak lupa juga, kerjasama dengan Kiska Design membantu CFMoto dalam menghasilkan motosikal yang bukan sahaja berkualiti malah menampilkan rekaan yang baik antaranya 250SR, 400NK, 650MT, 650GT CL700X dan 800MT. 

Bagi menguatkan lagi nama CFMoto di pasaran global, syarikat motosikal China itu bakal memperkenalkan jentera ‘roadster’ tidak lama lagi berdasarkan paten terbaru yang difailkan di Eropah.

Kedatangan model itu bukanlah satu kejuatan apabila CFMoto mendedahkan model konsep NK-C22 yang dikuasakan enjin (KTM) LC8c 799cc,  September lalu. 

*CFMoto 800NK

Bagaimanapun, ketika model konsep itu dilengkapi beberapa ciri menarik antaranya ‘single-sided swingarm’, paten yang didedahkan itu memaparkan penggunaan swingarm konvensional. 

Namun, aspek lain yang terdapat pada NK-C22 akan dibawa pada model ‘production tersebut yang dijangka akan diperkenalkan tidak lama lagi.

*CFMoto 800NK

Meskipun spesifikasi enjin tidak didedahkan namun mengambil kira enjin LC8c 799cc yang digunakan pada 800MT ketika ini, model 800NK itu akan menawarkan sekitar 95hp. 

Enjin tersebut juga digunakan KTM pada model 790 Duke dan 790 Adventure sebelum pengeluar motosikal Austria itu menaik taraf kepada 890cc. Ini sekaligus membuka peluang pada CFMoto menggunakan platform 799cc dengan lebih kebebasan. 

*Honda Hornet 750 2023

Lebih menarik, ini secara tidak langsung meletakkan CFMoto 800NK sebagai pesaing utama jentera Honda Hornet 750 yang diperkenalkan, baru-baru ini. 

Bagaimanapun, CFMoto 800NK mempunyai kelebihan ekoran dijangka ditawarkan pada harga yang lebih mampu milik berbanding Honda di samping lebih berkuasa. 

Berdasarkan imej dikongsikan, 800NK akan turut dilengkapi fork depan jenis ‘upside/down’ dan kalier brek J.Juan,. 

Sementara itu, antara ciri lain yang dijangka akan ditawarkan pastinya lampu LED penuh, skrin TFT, cornering ABS, dan cruise control seperti yang terdapat pada 800MT. 

Buat masa ini tiada tarikh pelancaran didedahkan namun kami tidak terkejut jika CFMoto mendedahkan model baharu ini di EICMA, November ini. 

Advertisements

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.