Aliran Kutipan Tol Tanpa Henti Bermula 2025 – Menteri

Malaysia akan beralih kepada penggunaan sistem kutipan tol tanpa henti menjelang 2025 sebagai usaha mengatasi kesesakan jalan raya di plaza tol.

Perkara itu disampaikan Menteri Kanan Kerja Raya, Datuk Seri Fadillah Yusof yang mejelaskan bahawa cadangan tersebut telah pun dipersetujui Jemaah Menteri, seperti yang dilaporkan BERNAMA.

Sistem yang dikenali sebagai Aliran Bebas Pelbagai Lorong (MLFF) itu akan membolehkan kenderaan tidak perlu berhenti bagi membayar tol kerana tiada palang.

Namun, Fadillah Yusof menjelaskan langkah seterusnya adalah mengadakan rundingan dengan pihak konsesi tol mengenai pelaksanaan sistem terbabit di samping mewujudkan ‘command centre’ yang akan diuruskan Lembaga Lebuhraya Malaysia (LLM). 

Difahamkan, sistem MLFF itu merupakan antara inisiatif di bawah Rancangan Induk Sistem Pengangkutan Pintar (ITS) 2019-2023 yang diusahakan bagi meningkatkan tahap keselamatan pengguna jalan raya.

Di samping itu, Fadillah mendedahkan pihak kementerian juga seang membangunkan penimbang berat kenderaan bagi mengesan lori muatan yang juga boleh menjadi penyumbang kepada kesesakan jalan raya dan lalu lintas. – BERNAMA

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]