GP Thailand: Miguel Oliveira Tapau Litar Basah Buriram

Miguel Oliveira sekali lagi mengesahkan statusnya sebagai ‘Rain Master’ apabila mendominasi perlumbaan di Litar Buriram, Thailand, pada Ahad.

Pelumba Red Bull KTM itu mempamerkan tunggangan meyakinkan sebaik perlumbaan bermula meskipun Litar Buriram bergenang dengan air ekoran hujan lebat.

Meskipun bermula di petak kesebelas namun keadaan litar yang basah dan hujan memberi kelebihan kepada pelumba Portugal itu ekoran keparakannya beraksi dalam senario demikian.

Untuk rekod, Oliveira turut muncul juara GP Indonesia yang turut berlangsung dalam keadaan hujan lebat.

Ketika perlumbaan bermula, Oliveira berada di belakang tiga jentera Ducati namun ketika di pertengahan pelumbaan, pelumba KTM itu mula memintas seorang demi seorang untuk berada di depan.

Tempat kedua jadi milik Jack Miller yang meneruskan kecemerlangannya untuk menaiki podium selepas memenangni GP Jepun, minggu lalu.

Sementara itu, tempat ketiga turut jadi milik Ducati menerusi Francesco Bagnaia. Keputusan ini menyaksikan Bagnaia kini mengutip 217 mata, hanya dua mata dibelakang pendahulu kejuaraan, Fabio Quartararo.

Quartararo pastinya kecewa apabila hanya mampu menamatkan aksi di tempat ke-17. 

Sementara itu, Marc Marquez meneruskan usahanya untuk kembali mencapai prestasi sebenar dengan menamatkan perlumbaan di tempat kelima.

Berikut kutipan mata semasa MotoGP:

  1. Fabio Quartararo – 219 mata
  2. Francesco Bagnaia – 217 mata
  3. Aleix Espargaro – 199 mata
  4. Enea Bastianini – 180 mata
Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]