Sri Lanka Mencari Kiriman Wang Bermula Dari Kereta Elektrik

Sri Lanka hari ini menawarkan pekerjanya di luar negara hak untuk membeli kenderaan elektrik bebas cukai untuk menggalakkan mereka menghantar wang kembali ke negara dan meningkatkan rizab pertukaran asing negara yang kekurangan wang itu.

Negara kepulauan itu mengharamkan import kenderaan pada Mac 2020 ketika wabak coronavirus mula menjejaskan kewangannya, hingga membawa kepada presidennya meninggalkan negara dan mengumumkan peletakan jawatan bulan lalu.

Namun, dalam usaha memikat lebih dua juta warga Sri Lanka yang bekerja di luar negara, mereka akan dikecualikan daripada larangan itu dan dibenarkan membawa masuk kereta elektrik dan motosikal tanpa cukai.

Sebelum larangan itu, duti akan berkisar antara kira-kira AS$5,000 (RM22,270) hingga hampir AS$50,000 (RM222,706), bergantung pada model.

“Kami menawarkan konsesi cukai yang tidak pernah berlaku ini untuk menggalakkan komuniti ekspatriat kami menghantar pulang pertukaran asing melalui sistem perbankan yang sah,” kata menteri pekerjaan asing, Manusha Nanayakkara kepada pemberita berikutan keputusan kabinet hari ini.

Pekerja luar negara hanya boleh menggunakan separuh dana yang dihantar untuk pembelian, yang boleh mempunyai nilai maksimum AS$65,000 (RM289,518), tambahnya, manakala mereka yang telah menghantar pulang jumlah yang lebih kecil boleh membeli peralatan rumah tanpa cukai di lapangan terbang.

Bagaimanapun, pekerja luar negara perlu menghantar pendapatan mereka melalui saluran rasmi untuk mendapat manfaat daripada tawaran itu – dan itu akan menyaksikan mereka ditukar kepada rupee Sri Lanka pada kadar rasmi.

Ekspatriat diketahui menggunakan cara tidak formal untuk menghantar wang pulang kerana kadar pertukaran yang lebih baik disebabkan bank pusat negara itu dituduh mengekalkan nilai terlalu tinggi, bukan nilai sebenar.

Rakyat Sri Lanka di luar negara mencari kiriman wang menerusi kereta elektrik bagi memulakan kiriman wang, yang pernah menjadi sumber utama pertukaran asing bagi ekonomi, tetapi jatuh lebih daripada 50 peratus, daripada AS$3.3 bilion (RM14.69 bilion) pada separuh pertama 2021 kepada AS$1.6 bilion (RM7.1 bilion) dalam tempoh yang sama tahun ini.

Krisis kewangan telah memaksa Sri Lanka gagal membayar hutang asingnya yang berjumlah AS$51 bilion (RM227 bilion) dan membuka rundingan penyelamat dengan Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF), manakala barangan keperluan seperti bahan api dan ubat-ubatan berada dalam keadaan kekurangan bekalan.

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]

Leave a Reply